Protože pracujeme v Nakopni svůj marketing z 90 % času online, máme tradici jarních a podzimních dvoudenních workshopů, které se konají kousek za Prahou. Jarní se letos nesl v tématu fuck upů. A i plánování jarního workshopu bylo jeden velký fuck up. Začalo se plánovat pozdě, takže se termín a místo našeho workshopu se nezadal se svatební sezónou. Naštěstí nás na poslední chvíli zachránil kolega a jeho super Degustéka Neznámí Vinaři.
Vzniklo z toho odpoledne, kdy jsme šli opravdu na dřeň. A byla by škoda se o to nepodělit… Tyhle průšvihy se totiž můžou stát každému podnikateli. A všichni víme, že každý může udělat chybu, ale podstatné je se z ní poučit.
Začneme dvěma fuck upy, kdy naši experti vzali kšeft, který byl jejich srdcovkou za nula, nula nic. Jde o projekty, které vezmeme, protože k tématu, firmě, neziskovce máme nějaký srdeční vztah.
Oba fuckupy jsou velmi podobné. I když se experti snažili v „dobročinných projektech” sebevíc, makali nejen po profesní stránce nad dohodnutou spolupráci, tak i po lidské stránce obětovali projektu své nervy i volný čas, výsledek pro nadřízené nebyl dostačující.
Pokud máte omezené rozpočty, lidské zdroje i rozhodovací pravomoc, tak i nadřízený tento fakt musí brát v potaz. Bohužel v obou případech byly požadovány nadstandardní výsledky, leč naši marketéři měli svázané ruce, nebyl spokojený nikdo.
Fuck up byl, že naši experti v těchto projektech zůstali až moc dlouho. Místo toho, aby vzali nohy na ramena již po několika měsících, kdy neustále naráželi na překážky, kritiku své práce, nenaplněné očekávání svého nadřízeného, tak to prostě chtěli „urvat”. Chtěli to zvládnout, protože danému projektu chtěli pomoci - protože milovali daný obor. Bohužel se jim stres promítl do zdraví a chronické problémy v podobě tinnitu (zvonění v uších) či žaludečních vředů byly na světě.
I když svou práci milujete, pokud nedostanete odpovídající zpětnou vazbu za svou vynaloženou energii (ať už finanční, nebo vyjádřenou spokojenost) z druhé strany, tak utíkejte. Jasně, že časem nabíráte zkušenosti, práce se zlepšuje, ale velmi často, z toho je jen trápení na obou stranách. Za nás doporučení, maximálně zůstat půl roku…
Naše expertka na sociální sítě byla „navezena” do projektu, kde musela hasit požár. A už na začátku se jí rozsvítilo červené světlo, leč nechala se přesvědčit, ať práci vezme.
Klientka se dostala pod časový pres, kdy během měsíce potřebovala prodat kurz, který stál za více než 10 000 Kč. Potřebovala cca deset zájemců. Měla širokou základnu svých followerů (několik tisíc), proto v propagaci jako první padla volba na organiku a vytěžení svých vlastních fanoušků. Bohužel došlo ke komunikačnímu šumu původní spolupracovnice na sociální sítě a k žádným postům na nabídku kurzu vůbec nedošlo. Když šlo do tuhého (právě měsíc před kurzem) a klientka se začala pídit po tom, kde jsou její zájemci, dosavadní spolupracovnice to tzv. položila.
Proto se jala hasit problém naše kolegyně, která se výzev nebojí. Bohužel kvůli časovému tlaku, technickým problémům a i komunikačním šumům byla spolupráce značně komplikovaná. Expertka se musela obratem naučit stříhat a titulkovat videa v programu, na který nebyla zvyklá. Klientka párkrát zazmatkovala, kdy příspěvek schválila, pak ho stáhla. No, vzniklo z toho ve zkratce třítýdenní trápení na obou stranách plné nočních či víkendových zpráv, emocí a lehce vyhrocených situací.
Proto naše expertka po 21 dnech naznala, že toto nemá zapotřebí a dala spolupráci vale. Nutno podotknout, že dopředu byla domluvená „zkušební doba” tří neděl, takže se náš člověk se rozhodl neprodloužit spolupráci.
Když svítí červená kontrolka a vyskočí vám tam red flag, tak to prostě není jen tak. Rovnou spolupráci odmítněte, případně si nastavte krátkou zkušební dobu.
Další průšvih se týká našeho Marketingového taháku, který se stal před několika lety, když jsme produkt uváděli na trh. Jde o vypracování marketingové strategie v kostce a následné konzultaci. Nejvíce se hodí pro začínající podnikatele, či živnostníky, kteří potřebují znovu nakopnout svoje obchody.
Naše expertka tenkrát vyzpovídala klientku, vytvořila jí marketingový tahák a pak jí vše vysvětlila. Klientka si nadšeně psala poznámky (ještě jsme jí půjčovali tužku😃) a odcházela domů spokojená. Při fakturaci ale nadešel zlom. Klientka argumentovala, že jde o obecné poučky, a že si vše mohla vyhledat sama. Nechtěla zaplatit. Kvůli její vyhrocené komunikaci bylo nad slunce jasné, že klientka plnou částku nezaplatí. Lepší vrabec v hrsti, než holub na střeše, takže i když za nás byly splněny všechny podmínky dohody, byla klientce nabídnuta 50% sleva. Faktura byla posléze uhrazena.
V hluboké minulosti u jiného klienta při tvoření obdobného produktu vznikl velice přátelský vztah, řekněme, došlo na tvz. bratříčkování. Při odevzdání došlo k obratu o 360° a klient začal k našemu překvapení používat nevybíravý slovník. První chyba nastala již při nastavování vztahu – měl zůstat v profesní rovině a i v tomto případě došlo k nepochopení přidané hodnoty materiálu.
Jenom negativní zpětná vazba nás může posunout. Proto se bez emocí zamyslete, zda příště nemůžete něco udělat lépe. V našem případě byl před x lety materiál upraven tak, aby byl zřejmý jeho přínos. Udělali jsme marketing na náš vlastní marketing. V původním materiálu se prolínaly informace od klienta a obecné marketingové poučky a konkrétní informace přímo pro klientův případ. Materiál byl nově rozdělen právě na dané sekce, které byly jasně označeny:
Problém je, když vám do rozběhnutých zakázek vpadne vážné onemocnění a vy se s tím jako OSVČ musíte vypořádat. Stalo se to vloni jedné naší kolegyni, měla v té době zakázku v rozsahu kolem ¾ úvazku, spolupráce trvala už přes rok. Domluvili na zvolnění spolupráce a menším rozsahu, vše fungovalo, ale kvůli zdravotním komplikacím si nakonec stejně musela si vzít 2-3 měsíce volno.
S klientem se domluvili rozumně, rozdělila svou práci v rámci teamu, aby se postup zakázky na ničem nezastavil a obě strany počítali s obnovením spolupráce, až se zdraví srovná. Jenže nastal jiný problém – klient byl už delší dobu notorický „pozdě-platič”. Vždy nakonec zaplatil, ale pokaždé pozdě a až po několika urgencích. A tak po zdánlivě hezké domluvě strávila kolegyně celou „zdravotní pauzu” snahou donutit klienta k proplacení 3 dlužných faktur. Ani v tak krajní situaci, jako byl vážný zdravotní stav, nebyl ochoten zaplatit včas. Důvěra byla narušena a spolupráce už nebyla možná..
Mějte dostatečnou finanční rezervu, pokud vás zdraví dočasně vyřadí z provozu, a když narazíte na klienta, který platí pozdě, nečekejte a vyřešte si to s ním dřív, než se dostanete do opravdového průšvihu.
Jiná naše expertka nedávno reálně vyhořela. Syndrom vyhoření není žádná legrace. Když se nakupí problémy v osobním životě, hodně práce, může se to stát každému. Ona si to uvědomila, na dva měsíce si vzala volno a docházela do denního stacionáře. Někteří klienti to pochopili, a protože tým, který pro ně pracoval, makal dál bez problémů, tak „výpadek” stratéga akceptovali. Jiní práci ukončili.
Ona se dala dohromady, věnovala čas sobě a teď nabírá nové klienty a má opět radost ze své práce.
U OSVČ je řádné splácení faktur nutností. Zrevidujte si své pojistky, nemocenské pojištění a ujistěte se, že máte rezervu alespoň na 3 měsíce. Od věci nejsou ani zálohové faktury před začátkem spolupráce.
Byli tři – vinař, majitel Degustéky a řemeslník. Tři kámoši. Řemeslník si každý rok objednával u kámoše v Degustéce stovky lahví vína pro své klienty. Majitel zase sehnal dobré moravské víno za dobrou cenu od svého vinaře. Bez marže, protože kamarádi.
Letos přišla od řemeslníka vážně velká zakázka, 900 lahví. Majitel Degustéky objednal a svého vinaře ještě upozorňoval na to, že je to vážně velká zakázka. Ať si zaplatí lahvování, brigádníky a tak dále.
Vinař nenalahvoval a poslal vzorky jen na koleně stočené. To se nelíbilo klientovi, protože víno nebylo v té kondici, na kterou je zvyklý.
Řemeslník se rozhodl, že si raději objedná španělské víno. O kšeft přišli všichni a v přátelství zůstala hořkost.
Není dobré obchodovat s kamarády, protože do byznysu emoce nepatří. Když je v tom přátelství, tak tam emoce vždy jsou. Jakmile se do kšeftů s kamarády pouštíte, ujistěte se, že vždy bude mít poslední slovo odborník, který tomu fakt rozumí, a že jsou s tím všichni seznámeni. Nenechte se ovlivnit přátelskými vztahy.
Další expert je výborný seniorní grafik a fotograf se zkušenostmi nasbíranými po celém světě. Domluvil se na spolupráci s klientem, který převzal rodinný hotel a restauraci a chtěl pro ně restartovat propagaci. K tomu si najmul také slečnu na řízení komunikace a slečnu na sociální sítě.
Zní to jako ideální spolupráce, kdyby ale tento tým někdo řídil a předával mu informace, např. co je potřeba komunikovat nebo že došlo ke zrušení akce, na kterou byla připravována kampaň. Kromě toho nefungovala ani komunikace v týmu, jejímž důsledkem byla například zadání ve stylu „grafik něco navrhne a pak se rozhodneme, jak to má vypadat.” Věci se tak nehýbaly, vždy se řešily na poslední chvíli a po čase bylo potřeba najít „viníka.“ Nakonec jím byl náš grafik a zdůvodněním byla jeho vysoká cena a že si majitel našel ve vesnici levnější grafičku.
Pokud si klient najme experty na určité činnosti, měla by být jejich práce koordinovaná odborníkem, který tomu rozumí.
Letošní jarní offline setkání expertů Nakopni svůj marketing bylo plné užitečných lekcí. Společné sdílení těchto příběhů bylo přínosné, protože nám ukázalo, že chyby se stávají každému a je důležité se z nich poučit a pokračovat dál.
My jsme si odnesli toto:
Z těchto zkušeností plyne, že i když jsou fuck upy nepříjemné, přináší nám cenné lekce. Hlavní je se z toho poučit.
Tým expertů NsM