Chceme vám představit 3 naše klienty a změny jejich marketingových plánů kvůli době covidí. Myslíme si, že covid tu s námi zůstane ještě nějakou dobu a myslíme si, že je už potřeba začít přemýšlet jinak.
Zeptejte se sami sebe: Co bych ve svém podnikání změnil, kdyby současný stav (zavřené obchody, služby, děti doma, nemožnost hromadných akcí) zůstal i další měsíce, roky?
Možná je na čase začít reálně uvažovat o změnách a nečekat na uvolnění, které může, ale nemusí přijít. Nikdo z nás nechce dopadnout jako velké firmy, které v současné chvíli propouštějí své zaměstnance a jdou do insolvence (Blažek, Pietro Filipi).
Diverzifikace businessu
Tato ryze česká značka byla zaměřena především na potřebu pedikérek s okrajovým záměrem prodávat krémy přímo koncovým uživatelům. V dubnu 2020 značka Bis Bis oslavila první narozeniny. Chvíli před tím se zavřely pobočky všech pedikérek.
Okamžitě v tu chvíli jsme zahájili komunikaci směrem k profesionálkám (FB skupina, email, telefon): "Pokud máte zájem, prodávejte svým zákaznicím alespoň naši kosmetiku, ať máte nějaký příjem." Hned v dalším kroku jsme se pedikérkám snažili pomoci s propagací ve chvíli, když bylo možné opět otevřít. Léto pro nás znamenalo relativní ustálení situace a znovuzaměření se na školení pedikérek, které se u našich pedikérek / spolupracovnic těší velké oblibě. Tvoříme okolo sebe B2B komunitu, o kterou se naše majitelka Kristýna Vávrová stará s velkou láskou.
Na podzim při dalším lockdownu jsme se rozhodli využít reklam ve vyhledávání (Google Ads - PPC) a nabízet krémy a peelingy koncovým zákazníkům. Návštěvnost webu i objednávky koncových uživatelů nám vzrostli a věříme, že tento trend bude pokračovat. Snažíme se neustále zlepšovat web (UX), psát nové články s hodnotným a kvalitním obsahem (zaměření na SEO).
V současné chvíli dotahujeme nastavení Google Analytics, abychom mohli dobře číst v datech a abychom dokázali porovnat, které reklamy na naše nové zákaznice fungují lépe a které hůře.
V roce 2021 se záměrně budeme věnovat i koncovým uživatelům. Bis Bis se musí umět přizpůsobit a nespoléhat na obraty jen profesionálních pedikérek, které mají v tuto chvíli bohužel zavřené salóny.
Vznik nové služby: otevřená sjezdovka sáňkařům
S areálem Bret spolupracujeme cca 2 roky. Poskytujeme jim marketingové konzultace a spolupracujeme na obsahu Facebooku. Největší radost máme z nového webu, který má i přizpůsobené zobrazení pro mobilní telefony a další zařízení (= je responzivní), což v minulosti chybělo a komplikovalo nám to reklamy ve vyhledávání (Google Ads).
Díky spolupráci areál Bret měl poprvé v historii tabulku, díky které věděl, kdy bude v roce jaká akce, kdy se bude spouštět jaké promo .
A hle, v březnu 2020 bylo vše jinak. Jako marketéři jsme se z finančních důvodů maximálně upozadili a soustředili jsme se hlavně na facebookový obsah. Psali jsme příspěvky typu - otevíráme, zavíráme, otevíráme a tak dále...
Rodinný hotel s vlastní sedačkovou sjezdovkou, apartmány v podobě chatiček musí být pro rekreanty v současnosti (leden 2021) uzavřen. Přes víkend je otevřené alespoň výdejní okénko.
Naše současná komunikace se tedy točí okolo otevřené sjezdovky pro sáňkaře, bobisty a nabídky z výdejního okýnka. Výlet na Bret je v dnešní době super možnost povyražení pro rodiny s dětmi, a i když celou dobu musí být venku, je o uměle zasněženou sjezdovku otevřenou veřejnosti velký zájem. Vidíme v tom i příležitost naučit lidi z okolí poznat krásný areál Bretu, který má vlastní sjezdovku a dětský lyžařský park (přes léto další sportovní zázemí - bazén, tenis, beach atd.).
Finanční ztráty jsou nesmírné, ale i tak - snažíme se. Pozornost fanoušků na Facebooku jsme neztratili. Průměrné dosahy našich příspěvků jsou okolo 30 % - 50 %, a to ukazuje to na tzv. "love brand" - tedy značku, kterou "naši lidé" milují. Průměrný dosah příspěvků se uvádí 4-10%.
Níže uvádíme data dosahu příspěvků na Facebooku za poslední měsíc - 21. 12. 2020 - 21. 1. 2021 ve srovnání stejného období minulého roku. Je vidět, že i přes víceméně neměnnou základnu fanoušků (v roce 2020 nárůst o 160), máme za poslední měsíc dokonce vyšší dosah než minulý rok. Konkrétně máme vyšší dosah z 192 na 276.
2019/2020
2020/2021
Tvorba hodnotného obsahu
S JVL se známe zhruba rok a půl. Připravili jsme pro ně marketingový tahák, dodali jsme pár hodin konzultací. Zbytek marketingu si děvčata obstarávají samy.
Naučili jsme je naši metodu "puštění chlupu" - aneb podělte se zdarma o informace, vybudujte si důvěru svých potencionálních zákazníků. Využijte faktu, že jste krásné ženy, zveřejňujte své fotky. Postavte to na svých obličejích. Jakmile se začala řešit COVID podpora, dámy z JVL nelenily a obratem začaly točit velice aktuální krátká videa, ve kterých vysvětlovaly k čemu která podpora je a kdo má na co nárok. Ono se ve změti pravidel přestali brzy ztrácet i sami podnikatelé, takže se ukázalo, že toto poradenství bylo velmi potřebné.
Videa byla současně zveřejňována jak na jejich Facebooku, tak Instagramu. Novější platforma Instagramu vyhrála na celé čáře. A výsledek jejich sdílení informací? Nárůst zakázek o 20%.
Instagram:
1. 1. 2020: 112 followers
21. 1. 2021: 1 347 followers
Podobný příběh s nárůstem IG účtu zaznamenal i Dominik Feri. Jeho příběh si můžete přečíst zde. Protože se dal na cestu velmi jednoduchého vysvětlování a tlumočení různých vládních nařízení, dosáhne brzy 1 milion sledujících.
Doba se změnila, změňme se i my.
Lenka Jeřábková
Pokud vás nenapadá, jak správně a jinam nasměrovat vaše podnikání v této těžké době - domluvte si s námi konzultaci. Rádi vám pomůžeme - lenka@nakopnisvujmarketing.cz, 777 622 207.