Kontakt

Jak komunikovat a zaujmout na sociálních sítích?

2. 8. 2021

Dnes už téměř žádná firma zabývající se prodejem produktů či poskytováním služeb zejména koncovým zákazníkům nepolemizuje o tom, zda na sociálních sítích být, či nebýt. To, co se dnes řeší, je, jak se na sítích chovat a co dělat, aby naše aktivita byla vidět co nejvíc.

Firmy chtějí být lajkovány, sdíleny, komentovány. Chtějí, aby fanouškové i širší auditorium jejich značku měli rádi, mluvili o ní, byli loajální či dokonce věrní. Zkrátka, chtějí se svým publikem mít vztah.

Nezáleží na tom, zda jste velká značka nebo začínající projekt s lokální působností. Tak, jak u mezilidských vztahů, i při budování vztahu s virtuálním publikem, je důležité dodržovat určité zásady, abychom byli úspěšní. Shrnuli jsme pro vás ty nejdůležitější.

25 zásad, jak zaujmout na sociálních sítích:

1. Komunikujte autenticky

Buďte to vy. Nesnažte se tvářit se. že jste jiní, než ve skutečnosti jste. Čím upřímnější budete, tím větší šanci máte, že si získáte skutečnou důvěru vašeho publika či komunity.

2. Vězte, ke komu mluvíte

Zamýšlejte se nad tím, kdo jsou lidé, ke kterým mluvíte. Představte si tyto lidi jako jednoho člověka, se kterým sedíte u jednoho stolu a povídáte si. O čem budete mluvit?

3. Buďte lidi

Uděláte chybu? Omluvte se. Povede se nám něco? Pochlubte se.

4. Dvakrát měř, jednou řež

V tomto případě známé pořekadlo platí na 100 %. Budujete fanouškovskou základnu nebo komunitu nebo skupinu skutečných zákazníků? Dvakrát přemýšlejte, koho chcete oslovit a teprve potom komunikujte. Fanoušek není zákazník.

5. Cesta je cíl?

V případě sociálních sítí to neplatí. Vaše komunikace by měla mít předem jasně stanovený cíl - proč jsem na sítích aktivní? Čeho chci dosáhnout? Směruji zákazníky na web? Prodávám přes Facebook? Prezentuji galerii svých prací? Zvyšuji povědomí o značce? Zamyslete se a formulujte si váš cíl - TEĎ!

6. Zveřejňujte kvalitní obsah

Pouze obsah, který má pro vaší cílovou skupinu hodnotu, způsobí, že vás budou fanoušci mít rádi a rádi vás číst a sledovat.

7. Budujte svoji pozici odborníka na váš byznys

Vy nejlépe rozumíte vašemu podnikání, vašemu produktu, vašemu oboru. Prodejte to. Nebojte se být autoritou.

8. Sítě = vizuální obsah

Dnes jsou lidí línější než kdysi. Ne vždy mají náladu číst delší texty, což je sice škoda ale je to neoddiskutovatelný fakt. Texty se snažte nakombinovat vždy s fotkami či videi, usnadníte tím vašemu publiku přijetí informace, kterou sdělujete.

9. Co síť, to specifikum

Tón i obsah komunikace přizpůsobujte, pokud to alespoň trošku jde, jednotlivým komunikačním kanálům - Facebook zvládne více textu, Instagram je převážně vizuální, na LinkedInu uspějete s delšími odbornými texty.

10. Vyberte si z mnoha možností

Dnes existuje přehršel sociálních sítí, na nich můžete budovat profily, stránky, skupiny... Komunikovat prostřednictvím příspěvků, komentářů, příběhů / stories, reels, IG TV, streamů, anket.... Seznamte se s těmito možnostmi a používejte ty, které jsou vám nejbližší, které vám prostě sedí.

11. Starejte se o vaše sítě

Vaše komunikační kanály by měli žít. Zvykněte vaše publikum na rubriky, které se budou opakovat - například každý pátek víkendový kvíz, nebo každé pondělí ráno skvělý tip, jak nastartovat pracovní týden. V pravidelnosti je síla. V ideálním případě byste se měli vašemu publiku připomenout každý den.

12. Přemýšlejte o hodnotě, kterou vaše komunikace nese

Jestli vaše komunikační kanály budou postavené na aktuálních informacích z vašeho oboru, radách pro lidi, jak udělat to či ono, fotkách každodenního menu či různých nehtových designů, soutěží, ... je na vás.

13. Vaše značka = vy

Jak mluvíte vy, tak budou lidé vnímat vaši značku. Mějte to na paměti u odpovědi na jakýkoliv komentář a zejména na ten negativní. Nenechte se vtáhnout do předem prohraných argumentací a emotivních výlevů.

14. Buďte pozitivní

Když je vše zalité sluncem, je svět krásný. Chleba se ale láme u hate komentářů. Zamyslete se a připravte si několik osvědčených formulací, které v pozitivním duchu vytvoří štít, přes který se na vás nedostane žádný "hejter". Například: Děkujeme za komentář. Mrzí nás, že se vám náš příspěvek nelíbí. Doufáme, že příště to bude lepší. I když s námi nesouhlasíte, jsme rádi, že jste tu s námi. ...atd...

15. Bavte

Variabilní obsah a vyvážené sdělení zajistí, že se vaši fanoušci u vás nebudou nudit. Dejte lidem, co chtějí - jak informace, aby se dozvěděli něco nového, tak návody na ziednodušení či zpříjemnění jejich života, nebo třeba i soutěže, abyste je pobavili a odměnili. Důležité je mít komunikaci pro vaší cílovou skupinu různorodou a vyváženou.

16. Nebojte se být neformální

Nikde není psáno, že být pozitivní, upřímný a konzistentní znamená být "škrobený". Nebojte se být vtipný, používat neformální mluvu, buďte přátelští. Míra vážnosti závisí od typu vašeho produktu či služby a tím pádem samozřejmě od vašeho cílového publika.

17. Vnímejte, co vám fanoušci říkají

Jak v každém jiném vztahu, je i na sociálních sítích důležité naslouchat. Opakují se některé komentáře častěji než jiné? Objevují se výtky? Pochvaly? Zamýšlejte se nad tím, co vám to říká.

18. Není Franta Mrkvička jako Ferda Vomáčka

Znáte některé fanoušky už od "vidění"? Vrací se někteří na váš profil častěji a aktivně se zapojují do dění? Mluvte s nimi, poznejte je. Budujte si základnu loajálních skalních fanoušků. Můžou to být vaši štamgasti.

19. Myslete na vaše publikum

Co by je potěšilo? Co mají rádi? O čem rádi mluví? Co po vás chtějí? A dejte jim to. Chce vaše publikum váš produkt koupit? Prodejte jim ho, a klidně i přes Facebook či Instagram.

20. Nesbírejte lajky, sbírejte interakce

Zásadnější je dosah, komentáře a sdílení, než počet fanoušků.

21. Kontrolujte inbox

Někteří uživatelé používají messenger místo mailu. Kontrolujte příchozí zprávy pravidelně a reagujte na ně bez zbytečné prodlevy. Fajn je nastavit si automatické odpovědi - například: Děkujeme za zprávu, brzy se vám ozveme zpět. Hezký den!

22. Žádný systém náhodných výbuchů

Čím pravidelněji budete na sítích komunikovat, tím příjemněji se u vás publikum bude cítit. Ale pozor, pravidelností nemyslíme každé Vánoce jeden příspěvek s přáním Merry Xmass and happy new year ☺

23. Testujte a vyhodnocujte

Cokoliv na sítích uděláte, zjišťujte si zpětnou vazbu, dosahy, počty komentářů... Podle toho se v komunikaci na sociálních sítích řiďte dál.

24. Sítě jsou kámoš

Dnes jsou sociální sítě standardním komunikačním kanálem. Není potřeba je démonizovat a bát se jich. Když lidé používají zdravý rozum, dokáží z této komunikace vytěžit maximum a nenechat se jimi ovládat. Nebojte se sítí, v dobrých rukách můžou být dobrým sluhou.

25. Dopřejte si volno

Využívejte nástroje pro plánování a správu obsahu (např. Creative suite pro Facebook a Instagram) a plánujte příspěvky dopředu. Nebojte se vzít si volno a odpočinout si. A klidně to komunikujte. Například: Dnes si bereme dovolenou, jedeme na vodu. Vrátíme se v pondělí plní sil. A jak nabíráte sílu vy?

Broňa Brániková, Lenka Jeřábková & tým Nakopni svůj marketing

Máme v týmu několik šikovných kolegů, kteří jsou připraveni pomoct vám s komunikací na sociálních sítích. Pokud potřebujete poradit, nasměrovat,  domluvte si s námi konzultaci. Rádi vám pomůžeme: bronislava@branikova.cz, 724 868 062.

crossmenuchevron-down