Influencer marketing je skvělý nástroj pro propagaci, protože lidé věří lidem. Rádi nakoupí, když jim produkt doporučí nějaký reálný člověk. Firmy využívají influencery ke zviditelnění svých služeb, produktů, nebo značky. Taková spolupráce má i svá ALE.
Jeden konkrétní příklad za všechny, sice je z hluboké minulosti, ale už tehdy byl Leoš Mareš významným českým influencerem, který si právem mohl říci o statisíce. Poptala ho tenkrát ke spolupráci prémiová kosmetická značka David Beckham – ve zkratce, je to kosmetická řada pro tzv. „alfa samce“ muže s vyšším příjmem. Ale pozor, tehdy měl Leoš většinu svých sledujících dívky okolo 15 let. Mužů bylo o mnoho méně a ještě méně těch, kteří by spadali do cílové skupiny kosmetiky David Beckham (bohatí muži z větších měst). To, že do influencer je váš potencionální zákazník vůbec neznamená, že to jsou i jeho sledující. Tedy pozor na to!
Jak tedy spolupracovat s influencery? A kdo vlastně jsou? Influenceři jsou lidé, kteří mají vliv na určitou skupinu, jsou spojeni především se sociálními sítěmi Facebook, Instagram, TikTok a YouTube, ale mohou využívat i své osobní blogy. Můžeme je využít k propagaci služby, produktu nebo značky. Influencer marketing nám pomůže zvýšit prodeje, oslovit konkrétní specifickou cílovou skupinu, rozšířit povědomí o značce.
Followeři jsou ti, kteří influencera sledují. Zjistěte, jestli followeři spadají do vaší cílovky. Pojďme si to ukázat na příkladu. Prodáváte-li rybářské potřeby, je nesmysl začít spolupracovat s mladou holčinou, která má sice 100 000 sledujících, ale většinou dělá videa o tom, jak se nalíčit – což je logické. Rozhodně se vyplatí spolupráce s mladým rybářem, který má třeba jen nižší tisícovky followerů, ale zasáhne právě vaše publikum. Můžete svého vybraného influencera poprosit o print screen sociodemografických údajů jeho sledujících.
Sice jsme si už řekli, že počet sledujících není alfou a omegou spolupráce, ale pojďme se mrknout na čísla. Influencery můžeme rozdělit na takové tři skupiny, dle počtu followerů. Je to:
Než začnete spolupracovat s influencerem, zajímejte se o počet sledujících a nechte si od něj zaslat printscreeny jeho publika. Z toho vyčtete nejen kolik má fanoušků, ale také jaký je poměr pohlaví a věkové rozhraní. Je to trochu alchymie, kterou cestou se chcete vydat. Kvalita nebo kvantita?
Nezapomeňte se mrknout i na to, odkud sledující jsou. Možná souzní influencer s vaší cílovou skupinou, ať už podle věku nebo zaměření, ale bude vám úplně na nic, když 90 % fanoušků bude z jižní Asie. Tam své české hračky z malého českého e-shopu asi neprodáte.
Občas se stává, že tito influenceři si své fanoušky nakupují, existují i společnosti, které vám za pár kaček nabídnou koupit stovky, tisíce nebo desetitisíce fanoušků nebo lajků. Tuhle cestu však nedoporučujeme. Jde o chladné publikum, které vám nic nepřinese.
Tady se bavíme o míře zapojení (like, koment, sledování reels) fanoušků. I tuto informaci vám dobrý influencer bez vytáček předá. Najde ji totiž ve svých statistikách. Jde o to, jak jeho sledující obsah berou – lajkují a komentují? A tady platí čím více, tím lépe. Existuje obecné pravidlo, že zapojených fanoušků by mělo být cca 10% a sledování reels či instastories cca 30% z celkových počtů sledujících.
Každý den reklama na něco? Na psí žrádlo, řasenku, hotel nebo nádobí. Má-li influencer svůj profil doslova zasekaný různými spolupracemi, pravděpodobně vaše reklama zapadne a vy jen vyhodíte peníze.
Od influencera vždy vyžadujte, aby označil vaši firmu, váš produkt. A zároveň, aby označil v příspěvku spolupráci. Mluvíme tu o #placenaspoluprace nebo #spoluprace či #reklama. Influencer je povinen viditelně označit placenou propagaci, udávají to zákony o reklamě a o ochraně spotřebitele. Jinak by se totiž jednalo o skrytou reklamu a nekalé obchodní praktiky. Raději si tento bod zahrňte do podmínek o spolupráci.
Nemá cenu začít spolupracovat s influencerem, který se o vaše téma nezajímá. Za prvé nebude mít správnou cílovku, o které se tady neustále bavíme a za druhé práci pravděpodobně odflákne. Oboustranné nadšení je důležité! To znamená, zde doporučujeme dát si tu práci a buď se s vybraným influencerem sejít či si minimálně zavolat.
Až si budete domlouvat spolupráci, vždy si písemně dohodněte rozsah spolupráce (alespoň emailem, dále viz níže „smluvní podmínky“). Kdy a hlavně CO bude influencer postovat na své sítě. Například na Instagramu to být příspěvek ve feedu, tedy na zdi sociální sítě, reels nebo instastories. Obdobné zobrazení je i na Facebooku. Rozdíl v těchto příspěvcích je:
Klasický post (fotka, obrázek) na zdi aneb ve feedu vidí jen sledující vašeho vybraného influencera. Příspěvky jsou trvalé a jsou k dohledání po rozkliknutí influencera.
Reels je krátké video, které se zobrazuje nejen sledujícím influencera, ale zobrazuje se i lidem, kteří se dívají se zrovna dívají na sekci „reels“. Tyto lidé nemusí být sledujícím vašeho influencera – proto pokud reels je zajímavě udělán, může mít daleko větší dosahy než klasický post. ALE vůbec nedokážete ovlivnit, kdo daný reels uvidí – sledujícím se to zobrazuje díky společné tématiky. Pokud nějaká maminka kouká na krátká videa s tématikou děti a miminek, nebude se jí tam objevovat videa s tématikou boxu. A obráceně, lidem, kteří se zajímají o box a dívají se na reels, se nebudou zobrazovat krátká videa dětí jak roztomile žvatlají na své rodiče. Reels jsou trvalé a můžete si je zobrazit pod influencerem.
Isntastories je krátké video, které se zobrazuje jen sledujícím influencera a je ho možno shlédnout jenom 24 hodin po publikování. Najdete je ve svém profilu nahoře, v kolečku.
Samozřejmě influencer o vás může napsat rovnou celý blog či newsletter.
Nejlepší je domluvit tzv. balíček, ve kterém budete mít domluvené všechny formáty. Při spolupráci si nechte obsah zaslat předem a zkontrolujte, zda s ním souzníte. Nicméně nechte influencerovi i svobodnou ruku při tvoření, protože zná své publikum a ví, co na něj funguje.
V influencer marketingu skvěle fungují různé soutěže a slevy. Opět nezapomeňte na označení soutěže. Vyplatí se influencerovi dát speciální kód na slevu, abyste viděli výsledky své spolupráce, kolik lidí na reklamu reagovalo nákupem. Alá influencer s názvem Hanička – může mít slevový kód s 10% slevou HANICKA10.
Nejlépe je sepsat smlouvu, ale víme, že na tyhle formality mnozí z nás nemá čas. To znamená, že vřele doporučujeme alespoň podmínky spolupráce sepsat do mailu k odsouhlasení influencerem. Důležité je uvést:
A kolik celá tahle sranda stojí? Záleží… Pro některé influencery je to hlavní pracovní poměr, reklamou na sociálních sítích se živí. Natočení a zpracování jednoho videa zabere i hodiny času.
S některými se domluvíte na barteru, kdy mu dodáte své zboží, které si pak nechá a propaguje ho zdarma. Jindy musíte sáhnout hluboko do peněženky. Cena se odvíjí od počtu sledujících, dosahu a obsahu, který bude sdílet. Mluvíme tady o cenách od tisíců do desetitisíců korun. Na Leoše Mareše si například připravte půl milionu a počítejte s tím, že už nebere každou spolupráci 😀.
Influencer marketing naplňuje definici reklamy a tak se na spolupráce vztahuje zákon o reklamě a jeho omezení. Reklama na alkohol, tabák, zdravotnické prostředky, léky nebo doplňky stravy mají svá specifika. Takže bacha! Za správné označení reklamy odpovídá jak influencer, tak vy. Stejné je to i s obsahem, odpovědnost nesou obě strany.
Chcete začít spolupracovat s influencerem? Držíme palce a se souhlasem autora (Lucie Dědková) zde publikujeme tabulku influencerů, z které si můžete vybrat.
Potřebujete pomoci s výběrem influencera, dohodnutí spolupráce, sestavením smlouvy? Obraťte se na nás: lenka@nakopnisvůjmarketing.cz .
Lenka Jeřábková & Petra Keřková