V dnešní době se zdá, že online svět nám leží u nohou. Není problém si založit stránku na Facebooku, svůj vlastní Instagram, či rozesílat emaily směrem k vašim potencionálním zákazníkům. Je toho tolik, co můžeme na internetu dělat, že se v tom můžeme až ztratit. Pojďme si projít jednotlivé kanály, které jsou k dispozici "zadarmo" a zjistit, zda právě ten či onen je pravý pro propagaci vašich produktů a služeb.
Je to výkladní skříň vašeho obchodu. Je pravda, že některý typ živnostníků, již webové stránky nepotřebuje, například hodně vizážistek, které jsou aktivní na "obrázkové" síti - Instagramu již své objednávky přijímá jen přes tuto platformu. U valné většiny projektů je však web základní kámen vlastní propagace. Váš potencionální zákazník by zde měl najít, jakou službu nabízíte a proč, co je jejím obsahem či zde můžete zveřejnit základní ceník. Velmi často je navštěvovaná i podstránka O nás, či Náš tým, protože mnoho lidí dnes zajímá, kdo za projektem stojí a jaký je jeho příběh.
Dejte si pozor, aby byly vaše webové stránky přizpůsobené vašim zákazníkům, aby nebyly psány pro vás, pro vaše potěšení. Snažte se dávat na stránky raději méně než více informací, ať nedochází rozhodovacímu paradoxu, kdy návštěvník vaší stránky neví, na co má kliknout.
Vždy dbejte na to, aby vaše konečná konverze (to, co reálně zákazník na stránce má udělat v poslední fázi = nakoupit / objednat) byla snadno dosažitelná a tlačítko bylo vidět na první pohled. Mluvte stejným jazykem jako váš zákazník. Pokud prodáváte dřevěné motýlky k saku, pravděpodobně budete cílit na tzv. "hipstery". Váš web by měl tedy vypadat velice designově, cool a trendy. Pokud cílíte na starší cílovou skupinu, můžete se "designovým vychytávkám" v klidu vyhnout, váš potencionální zákazník to od vás neočekává. Při tvorbě webu nezapomeňte ani na obor SEO. Více ohledně tohoto tématu vám napoví vyhledávač Google.
Ač někteří našeptávači tvrdí, že tento modrý kanál je již mrtvý, v České republice je opak pravdou. Podle veřejných dat v roce 2018 se 5,2 mil obyvatelů České republiky jednou za měsíc přihlásilo na tuto sociální síť, což je o cca 8 % více, než v roce 2017. Nejvíc rostoucí cílovou skupinou přibývající na Facebooku jsou lidé ve věku 40 let a výše.
Na této síti můžete sdělit svým zákazníkům novinky ve vaší firmě, budovat si image a mít s nimi užší vztah. Facebooková reklama vám umožní oslovit vaše zákazníky, a zároveň přitom nejít do přímého konkurenčního boje, jako tomu je u placené reklamy ve vyhledávačích (tzv. PPC reklama).
Nesmíte ale zapomínat, co na daném kanálu chcete dělat a k čemu vám tato platforma má vlastně sloužit. Díky Facebooku můžete prodávat, inspirovat a vzdělávat své potencionální zákazníky a tím si budovat image firmy. Můžete také pomáhat, nezapomínejte, že díky vašim fanouškům máte svůj vlastní mediální kanál a je jen na vás, jak s nimi budete komunikovat.
Mezi klienty se nejvíce osvědčilo být autentický, svůj. Pokud máte rádi humor, můžete i tak komunikovat na této platformě, pokud jste spíš profesionál každým coulem, mluvte tak směrem k vašim fanouškům. Jen bychom chtěli rádi upozornili na zásadní fakt. Lidé na Facebook chodí ve chvílích, kdy se nudí, nebo kdy mají dělat něco úplně jiného - prokrastinují. Nabídněte jim tedy i na vaší stránce zábavu (humor, inspirace, předání informací psané "lehkým perem").
Pokud se váš obchod zaměřuje na módu, krásu, štěňátka či jídlo, rozhodně byste měli být i na této platformě. Převážně jde o to, zda máte hezkou obrazovou dokumentaci, kterou byste s potencionálními zákazníky (hlavně mladší cílové skupiny) chtěli sdílet. Může to být váš další kanál, kterým promlouváte ke svým potencionálním zákazníkům. V tuto chvíli je Instagram platforma, která je nejvíce na vzestupu mezi mladší cílovou skupinou 10 - 35 let.
I když se to nezdá, YouTube je také sociální síť. Váš potenciální zákazník zde může také "lajkovat", negovat či komentovat vaše videa, které sem umísťujete. Tato platforma v posledních letech u některé cílové skupiny nahrazuje televizi a je pravdou, že videa jsou velmi oblíbenou formou při pasivní zábavě.
Všechny sociální sítě při zobrazování fanouškům upřednostňují video obsah. Pokud máte rádi tuto formu komunikace a nebojíte si stoupnout před kameru, hurá do toho. Jen nezapomeňte na fakt, že tato platforma je na čas nejnáročnější. Napsat scénář, natočit příběh a sestříhat ho, je někdy práce i na plné dva dny.
Pokud máte kontaktní adresy, rozesílka emailů je krásnou formou, jak dostat k zákazníkům danou informaci v trochu více osobní rovině než jen pustit do světa reklamu. Do emailu si můžete napsat, co chcete i formou, jaká je vám nejbližší. Jen dbejte na to, aby email byl pro daného zákazníka měl přidanou hodnotu. Zvýhodněné podmínky při koupi, novinka ve vašich produktech a tak dále. Dejte si pozor za zobrazování obrázků v emailu - můžete mít jen text, či naopak celý email mít v PDF tak aby si ho klient musel rozkliknout celý, aby viděl váš výtvor v celé kráse.
I když se to nezdá, i články se můžou stát vaším prodejním kanálem. Právě díky využíváním klíčových slov v článcích (slov, které se zabývají tématem, které váš potencionální zákazník hledá, když řeší daný problém), vyhledávače poznají, čemu se na webové stránce vlastně věnujete. Pomůže mu to "pochopit" kdy má vaše webové stránky ukazovat při organickém vyhledávání.
A nejen to. Pokud napíšete zajímavý článek, můžou si ho lidé posílat mezi sebou a tím se dozví o vaší firmě více lidí. Proto prosím nezapomínejte na konci článku napsat, co by měl potencionální zákazník udělat dál. Má po článku přejít ke koupi produktu, o kterém píšete? Nebo ho chcete odkázat na další článek či přesměrovat na vaše Facebookové stránky?
Tento výčet platforem, kde se můžete propagovat zadarmo, můžeme teď uzavřít. Jistě přijdete i na další (Linked-in, Twitter, Tik Tok, ...), jen nezapomínejte, že i tyto další kanály mají svá vlastní pravidla a pokud se rozhodnete být na nich aktivní, zkuste si o nich zjistit co nejvíce, abyste neztráceli svůj drahocenný čas a energii.
Obecně online svět funguje tak, že pokud řešíte lidem nějaký konkrétní problém a lidé vás za to ocení (like, komentář, jsou na vaší stránce delší dobu, ostatní webové stránky sdílí váš odkaz), tak budete i úspěšní i ve světe internetu. V dnešní době umělé inteligence jsou algoritmy tak propracované, že to Google, Facebook či Instagram vaši přidanou hodnotu "pozná" a ukáže vaše dílo (web, příspěvek) více lidem, protože by to mohlo zajímat i ostatní.
My sami víme, jak náročné je propagovat vlastní projekty. Držíme vám palce! Pokud potřebujete pomoc, neváhejte nás kontaktovat. Vyberte si z našich více než 30 expertů 🙂
Mgr. Lenka Jeřábková
zakladatelka projektu Nakopni svůj marketing