Kontakt

🎙️ 2. díl podcastu Nakopni svůj marketing – téma: KOMUNITY

7. 4. 2025

Ve druhém dílu podcastu se naše dvě expertky Bronislava a Lenka věnují tomu, jak tvorba komunit může podpořit vaše podnikání. Bronislava sama vede komunitu s více než 30 000 členy a Lenka je právě ve fázi budování komunity Podnikatelů a živnostníků na Praze 11. O sdílení know-how tedy rozhodně není nouze.

🎧 Poslechněte si celý podcast na našem YouTube kanálu 👇👇👇 nebo na Spotify.


💡 Výtah z 20minutového podcastu:

Offline a online komunity

Nezapomínejte, že i ve světě neustálého připojení k internetu a sociálním sítím můžete budovat offline komunitu. Skvělým příkladem je podnikatelský networking jako Business for Breakfast, nebo menší lokální komunita – například skupina sousedů hrající deskové hry na Jižním Městě.

Online komunity zažily velký boom v době covidu. Jednoduchý způsob, jak komunitu online budovat, je prostřednictvím Facebook skupiny, kde hlavní obsah tvoří samotní členové, oproti Facebookové stránce, kde hlavní obsah tvoří zakladatel stránky a sledující diskutují v komentářích.

Cílem komunity může být například

  • propagace vaší firmy (budování povědomí, image),
  • prodej vašich produktů,
  • přiblížení firmy (produktů, služeb) blíže zákazníkům,
  • činění „dobra“ – třeba rodičovské skupiny podle lokality (přeprodej dětského oblečení, tipy na akce apod.).

Komunitu ale můžete tvořit i na jiných platformách než na Facebooku – například existují platvormy, kde si za obsah člení plati - například jako je Herohero, Heartbeat či český Forendors.


📌 Konkrétní příklady

Jedním z příkladů je skupina našeho klienta Bis Bis pedikérky – komunita pedikérek, kterou založila firma Bis Bis (výrobce a prodejce produktů pro pedikérky). Skupina ale neslouží jen k prodeji – firma sdílí know-how, pedikérky mezi sebou řeší odborné problémy, prodávají si vybavení a vzájemně se podporují.

Dalším příkladem je skupina „Vztahy a vztahologie – co vás pálí“, kterou založila naše expertka Bronislava. Ta vznikla ze stejnojmenné Facebook stránky, kde se sdílely lifestylové příspěvky na téma vztahů. Sledující stránky byli následně pozváni do uzavřené skupiny. Od cca 2 000 členů začala skupina růst organicky. Dnes má necelých 32 000 členů, kteří si radí mezi sebou a sami tvoří hlavní obsah. Zajímavostí je, že správce má často menší dosah než samotní členové.

Při tak velké komunitě je důležité udržet ji pod kontrolou a chránit ji před hatery (pokud nechcete, aby to přerostlo v chaos). Více o tom mluvíme v podcastu, a část najdete i níže.


🛡 Jak si chránit svou Facebook skupinu?

Ve skupině si můžete nastavit spoustu věcí:

  • Schvalování příspěvků (pomáhá odhalit boty i nevhodný obsah),
  • povolení anonymních příspěvků,
  • přizvat nejaktivnější členy jako moderátory.

Praktické tipy:

  • Nastavte si jasná pravidla.
  • Při vstupu se ptejte: Četl/a jsi pravidla? Souhlasíš s nimi?
  • Schvalujte nové příspěvky.
  • Využívejte sendvičovou metodu při reakci na hate: pozitivně – kriticky – pozitivně.
  • Máte nástroje: vypnutí komentářů, smazání komentáře.
  • Můžete i ztlumit člena (na den, týden, trvale) nebo ho ze skupiny odstranit.
  • Podporujte pozitivní atmosféru (např. lajkováním dobrých komentářů).
  • Pokud narazíte na nevhodný komentář, nahlaste ho správci.

💬 Závěrem

Budování komunity chce čas, energii a motivaci, ale výsledky stojí za to. Komunita vám pomůže přiblížit se zákazníkům, lépe porozumět jejich potřebám a získat věrné fanoušky (loajální zákazníky) – ať už prodáváte produkty, nebo služby.


🎧 Celý podcast najdete na YouTube nebo Spotify. Zajímají vás marketingová témata pro malé podnikatele a živnostníky? Dejte nám odběr!


📲 Sledujte nás na Facebooku, Instagramu nebo LinkedInu.

Přejeme vám nakopnutý den,
Lenka

crossmenuchevron-down