Pokud máte webovou stránku, můžete její návštěvnost a další analytiku, sledovat skrz nástroje Google Analytics. Programů, které vám umožní zjistit podobné údaje, je daleko více, ale my vám teď ve zkratce představíme nástroj, který je od Googlu dostupný v základní verzi zdarma.
Nejprve si pojďme sjednotit názvosloví:
Universal Analytics jsou zde už od roku 2012 a jelikož jde technologický pokrok stále dopředu, proběhl potřebný update tohoto oblíbeného nástroje. Google Analytics 4 umí uživatele „vystopovat“ a data sjednotit i když se připojuje ke stejnému webovému projektu z různých zařízení a aplikací. Jak skrz počítač a webovou stránku, tak skrz mobilní aplikaci v telefonu. Například, pokud navštívíte e-shop LIDLu na svém počítači a následně dokončíte nákup na svém mobilním zařízení v aplikaci LIDL, firma to uvidí jako nákup jednoho uživatele, ale nákup byl uskutečněn pomocí dvou návštěv. Dříve by to bylo hodnoceno jako dva různí uživatelé.
Bohužel běžným uživatelům Google Analytics se na chvíli zkomplikuje život, protože se musí naučit s novým nástrojem. Dobrou zprávou je, že to není žádná raketová věda. A ještě lepší zprávou je, že jsme uvolnili do prodeje náš webinář: ZÁKLADY GOOGLE ANALYTICS 4 ZA 59. MINUT, ten vás novým softwarem rychle provede.
Místo Universal Analytics, které ukončí sběr dat k 30. 6. 2023, si můžete aktivovat jeho nástupce Google Analytics 4 (GA4). Jak to bude vypadat v praxi? Od 1. 7. 2023 vám do „starých“ Universal Analytics nepřibude už ani jedna hodnota. Proto vřele doporučujeme neotálet se aktivací GA4, protože jen díky tomu vám vzniknou dva zdroje dat, které budete moci mezi sebou porovnávat. Data z Universal Analytics (ze starých GA) NEJDOU implementovat do nových GA4. Stejně tak data nemůžete sčítat, protože oba systémy pracují s jinou metodikou.
Staré Univrsal Analytics „načítaly“ tzn. návštěvnost, nové Google Analytics 4 pracují s "událostmi". Pokud byste třeba celkovou návštěvnost webu chtěli sčítat z dat UA a GA4, je to jako byste sčítali hrušky s jablky.
Jak si zaktivovat GA4? Cest je několik. Obsáhlé informace najdete v Google nápovědě zde nebo veškeré informace v praktickém podání dostanete v našem webináři, kde jdeme krok za krokem.
Google Analytics 4 jsou poměrně uživatelsky přívětivé a zároveň poskytují pro programátory a data analytiky mnoho možností nastavení. Pro normální lidské bytosti – rozumějte pro marketéry (univerzály) a vlastníky webu (podnikatelé, živnostníci), stačí dvě sekce, a to:
V přehledech, jak název napovídá, najdete dostupné reporty. Díky tomu, že GA4 se neustále vylepšují, popis níže nemusí být aktuální (nemusejí být popsány všechny kategorie).
Pod uživatelem najdete informace, z jakého místa (zeměpisně) se vaši návštěvníci webu připojují. Pokud si zapnete i tzv. shromažďování dat – signály, krom jiných funkcí můžete vidět i pohlaví a věk. Pozor, data se vám ale ukážou pouze, pokud máte návštěvnost cca 1 000 uživatelů denně. Pokud máte menší web, nemá smysl shromažďování dat teď zapínat.
Zde najdete informaci, z kterého zařízení se vám návštěvníci na web připojují. Máte několik možností na výběr, viz níže. Jsou to užitečné informace, pokud chcete zkontrolovat responzivitu (zobrazení na různých zařízení) svého webu. Pokud vám z nějaké kategorie zařízení (prohlížeče) lidé obratem odcházejí, je možné že máte špatné zobrazení a je potřeba ho opravit.
Nejčastěji zobrazované dimenze:
Zde najdete informaci, jak se návštěvníci na váš web dostali. Možné dimenze – kategorie, které si můžete zobrazit, například:
Přehled, který vám ukazuje, co na vašem webu uživatelé dělali. Jaké události se na webu odehráli, například zobrazení stránky, klik na tlačítko, rolování na stránce, či odběr newsletteru. Zároveň zde také můžete vidět na jaké stránce se uživatel pohyboval a jak dlouho tam setrval. Vřele doporučujeme zaměřit se na události a následně konverze, které si lehce nastavíte. Více se dozvíte v našem webináři, či nápovědě Google.
Jak název napovídá, tento přehled nejvíce využíjí e-shopy. Pokud něco na svém webu prodáváte, zde se dozvíte, jak se vám daří. ALE pozor, GA4 bedlivě sleduje nastavení vašich Cookie lišt, tzn. pokud lišty nemáte v pořádku nastaveny, může se vás stát, že zde uvidíte rozdílné hodnoty. Vřele doporučujme kontrolovat finance jak skrz váš e-shop (například Shoptet, Upgates nebo třeba Woocommerce), pokud se vám data shodují, gratulujeme. Vše máte nastaveno správně.
Google Analytics 4 má ještě jednu velkou vychytávku. Můžete si nastavení dimenzí – v podrobných přehledech levý sloupeček, tak metriky – horizontální řádek, nastavovat, jak uznáte za vhodné. Nemusíte se již probírat nepotřebnými daty a své vlastní přehledy můžete zjednodušit tak, že vše vidíte na „první dobrou“. Mimochodem, takto upravovat se dá i přehled na Domovské stránce. Jak na to, najdete jak v nápovědě Googlu či našem webináři, kde vás základy provedeme během 59 minut. Při zakoupení našeho webináře dostane i obsáhlou prezentaci s návody. Nemusíte si tedy video, kde vše „na živo“ předvádíme přímo v softwaru Google Analytics 4, přetáčet zpět, stačí se rychle mrknout do prezentace na podrobný printsreen.
Jak jsme slibovali na začátku tohoto článku, už teď sami víte, že GA4 není žádná raketová věda, pokud byste do budoucna potřebovali pomocnou ruku, připojte se do skupiny na Facebooku - Google Analytics 4. Věříme, že váš přechod na nový analytický software bude bezbolestný a vaše projekty i podnikání budou jenom vzkvétat.
Lenka Jeřábková
Zakladatelka Nakopni svůj marketing