Kontakt

Začínám podnikat: marketing krok po kroku

23. 9. 2019

Co budu dělat?

Dnešní doba přináší bezpočet možností k podnikání. Ač se může zdát, že všechno tu už bylo, a že všechny díry na trhu jsou už obsazené, realita je jiná. Dnešek nabízí zcela nové možnosti: zákazníci jsou rozmazlení, zahlcení přemírou možností, mnozí v rozhodovací paralýze. Dále, je tu velká skupina lidí, kteří si velmi cení svých peněz a ještě více svého času, a už nejsou ochotni jít do jakýchkoliv kompromisů.

Díky tomu se otevírají možnosti určité mikrosegmentace trhu. Co to je? Nic složitého. Nyní je totiž možné to, co dříve bylo sci-fi. Byli jsme zvyklí na to, že dodavatelé produktů a služeb mají co nejširší záběr - pokud se někdo zaměřoval na módu, tak to muselo být od kosmetiky, přes paruky, boty, vlasy, doplňky, až k související literatuře a akcím, a ještě módní poradenství navrch. Jinak by se totiž před pár lety nemohl zaklínat "komplexní a širokou nabídkou" a žádný velký úspěch by ho nečekal...

Budoucnost je tady a trh se vyvinul do takové podoby, že podnikatel se může zaměřit na sebemenší segment trhu a přesto má šanci na úspěch. Nároční zákazníci totiž nejvíc ze všeho oceňují expertízu v určité oblasti, a nejenom to - oni ji vyhledávají. Svoji důvěru svěří právě těm, kteří poskytnou náležitou odbornou péči konečkům vlasů, dodají víno přesně podle chuti a z geograficky vyhovujícího regionu, ušijí poradenství na míru firmě podle konstelací planet.

Jasně, je to nadsázka. To, co chci říct, je, že dnes můžete dělat, cokoliv chcete - zákazníci existují.

Proč to budu dělat?

Důležité je uvědomit si, PROČ chci dělat to, co chci dělat. (To platí samozřejmě ve všem, nejen v podnikání.)

Musíme si vyjasnit, zda podnikáme kvůli tomu, že nás to baví, nebo jsme na misi přispět k lepšímu světu, či jsou pro nás důvodem peníze či prestiž. Zkrátka, stanovit si cíle.

Ať už jsou naše cíle jakékoliv, budeme potřebovat odbytiště - zákazníky.

Jak to budu dělat - jaké jsou moje možnosti a jaká jsou úskalí?

Krom toho, že budeme muset v podstatě na plný úvazek pracovat, abychom dodávali službu či produkt ve stoprocentní kvalitě, což je ten náš tzv. "core business", tedy to, co nás (časem) bude živit, musíme se a to zejména při rozjezdu jakéhokoliv podnikání starat, a to ne méně než také na plný úvazek, o vyhledávání a získávání zákazníků, kteří u nás utratí peníze.

Jedna z cest je vyrazit do terénu, potkávat se s lidmi a hledat mezi nimi zákazníky. Pak prodávat, prodávat, prodávat. Je mnoho podnikatelům, kterým tento face-to-face, tedy osobní kontakt vyhovuje a jsou v něm efektivní. Otázkou je, kolik času v terénu si můžeme dovolit být, abychom stihli balit, expedovat, zpracovávat nabídky, fakturovat, připravovat se na veletrh, apod.

Druhou možností je stoprocentně se soustředit na vývoj a dodání produktu, perfektně vyladit cenotvorbu, připravit si neprůstřelnou nabídku a oslovovat zákazníka na místech, kde se vyskytuje. Libovat si v internetovém (nebo v kterémkoli jiném) marketingu, studovat nové trendy, investovat svůj čas do samovzdělávání, zkoušení nových aplikací a vyhodnocování efektivity. A také, poučení se z předchozích akcí, vyvodit závěry směrem do budoucnosti, předělat plány a pak celé zas a znovu dokola.

Oba tyto přístupy jsou vzájemně neoddělitelné - obchod bez marketingu a marketing bez obchodu nefunguje.

Nutné marketingové dobro

Ač nejsme všichni marketéři, bude třeba, abychom si před samotným rozjezdem podnikání, rozmysleli některé věci, které jsou doménou marketérů a dalších specialistů:

  • Potřebujeme www stránky?
  • Pokud ano, jakou doménu bychom měli zvolit?
  • Je doména volná?
  • Jak www stránky vytvořit? A jak je na doménu dostat?
  • Jaké kanály k propagaci budeme potřebovat?
  • PPC reklamu na Googlu či jinde?
  • Optimalizaci klíčových slov na našem webu
  • Sociální sítě - Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, Linked-in?
  • Budeme chtít rozesílat newslettery?
  • Budeme chtít připravovat podcasty?
  • Stříhat videa?
  • Inzerovat v tisku?
  • Vkládat letáky s nabídkou do schránek nebo je nechávat v kavárnách na stolečku?
  • Nebo chceme něco netradičního, ale ještě nevíme, co to je?
  • Kdo je můj cílový zákazník?
  • Kde se pohybují tito "moji" lidé?
  • Jak je máme oslovit, aby na naši nabídku reagovali?
  • Jak je vůbec najít?

Po tom, co si vyjasníme odpovědi na tato témata, budeme muset přemýšlet dál o tom, kdo to všechno udělá. Mnozí máme mnoho energie a nadšení zejména v počátcích našich podnikatelských kroků a díky tomu mnoho věcí zvládneme sami - natočíme video, jak zdobíme náš dort a jak z něj má náš zákazník radost, pověsíme ho na Youtube, sdílíme na Facebooku, Instagramu, rozešleme do mailu našim kontaktům. A zítra? Zas. A zas. A zas. Až než nám nedojde, že buď nestíháme, nebo že je to pořád to samé nebo obojí.

Řešením je co možná nejvíc činností automatizovat, ale delegovat ne někoho jiného - specialistu. Bude dobré si uvědomit, který z těch našich plných úvazků je pro nás smysluplnější, efektivnější a realizovatelnější.

Řešení

Nejdůležitějším kritériem však pro nás bude říct si, v čem jsme skutečně dobří a hlavně, co nás baví.

Každý máme k dispozici jen 24 hodin denně. Po odečtení neproduktivních hodin (spánek, přesuny, jídlo...) nám zbývá 12-13 hodin, které musíme rozdělit mezi práci, rodinu a sami sebe. Z toho plyne jediné: budeme si muset vybrat, čemu svůj (pracovní) čas budeme věnovat.

Dělejte to, co vás baví, v čem jste dobří, a čím můžete pomoci ostatním lidem. Dělejte to, z čeho máte radost, co vás posouvá dál.

Proč? Protože každý má právo žít svůj podnikatelský sen.

Pokud jste teprve na začátku své podnikatelské cesty, máme pro vás připravené školení: Jak na propagaci, když nemáte milióny, aneb udělej si sám. Neopakujte chyby svých kolegů, přijďte se na námi podívat osobně a naučit se spoustu tipů a triků, co se propagace týče.

Bronislava Brániková
obchodní partnerka projektu NsM

crossmenuchevron-down